*** použití na vlastní nebezpečí a odpovědnost ***
Spouštěcí problém:
- prasklá žárovka u 3.brzdového světla
Návazné problémy:
- žárovka se blbě shání (tady u nás ano)
- rozdrolený držák žárovky
- rozbité plasty okolo
- vyhřátý černý plast na 5.dveřích, jak žárovka vydávala teplo
- podle kluků co za mnou zrovna jeli a upozornili mě na to, jde bez 3.brzdového světla někdy poměrně špatně rozlišit kdy Lybra brzdí (sám jsem to neviděl, ale asi nekecali)
...když jsem to viděl, tak se mi už se s tím nechtělo patlat, abych to dával dohromady, protože okolní plasty byly vyhřáté, zkřehlé, a skoro se drolily.
Dát 21W topící halogenovou žárovku na plasty mi nepřijde dobrý nápad. Sice tam byla snaha o kovové stínění tepla, ale vzhledem k tomu, v jakém to bylo stavu, se mi to nechtělo opravovat na původní stav.
Řešení:
- výměna žárovky za trvalejší zdroj světla s dodržením přibližně stejné intenzity svícení
Potřebné nářadí:
- plochý šroubovák menší (na odcvaknutí krytek šroubů na 5.dveřích)
- křížový šroubovák větší (na odšroubování 3 šroubů na 5.dveřích)
- křížový šroubovák menší (demontáž zrcadla "paraboly" s červeným plastovým "sklíčkem" světla)
- nůž
- pájka
- cín
Potřebný materiál:
- LED červený pásek cca 70cm - vysoce svítivý na 12V
- smršťovací bužírka průměr okolo 10mm - délka 10cm
- dráty - červený a černý, délka 3x10cm (podle počtu pásků)
- epoxid, purex, nebo nějaké lepidlo na zalití
- černá elektrikářská páska
Postup:
1. Vyloupnutí 3 černých krytek, zakrývajících šrouby na 5.dveřích
2. Odšroubování 3 šroubů na 5.dveřích
3. Odpojení konektoru a odnesení světla i s plastem na lepší místo
3.1 Proměření, kde je v autě na konektoru + a -
4. Demontáž původní žárovky a objímky s konektorem otočením o cca 45 stupňů
5. Odšroubování 2 menších křížových šroubů, které drží zrcadlo (parabolu) a sklíčko na černém plastu
6. Opatrné odloupnutí červeného sklíčka
7. Nastříhání diodových pásů podle délky světla - je nutné dodržet místa, kde je pás možné stříhat (vyznačeno)
8. Napájení kabelů k diodovým pásům a jejich spojení za výstupem ze světla
9. Nalepení diodových pásů - měl jsem samolepící a dával jsem 1 na zadní stranu, a po jednom nahoru a dolů
10. Všude, kde by se mohly dráty prodřít o něco ostřejšího, nebo hranu dát smršťovačku
11. (toto není nezbytně nutné) Uřezat horní část objímky, kde se dávala žárovka, aby byly plíšky konektorů dostupnější a dalo se na ně pájet, navíc se sníží riziko zkratu.
12. Připájet kabely do zbytku po objímce + zasmrštit aby se snížilo jakékoliv riziko dotyku
13. Odzkoušet
14. Zalít připájené kabely v objímce epoxidem, aby bylo zajištěné že se nedotknou
(při montáži a komplataci postupovat opačným směrem)
Zvláštní výstrahy a doporučení:
- je velmi vhodné nejprve proměřit, kde je v autě na konektoru + a - (led diodám to totiž není jedno


- i když jsem čekal, že tam budu muset ještě dávat odpor kvůli check signálu a zobrazení hlášky o prasklé žárovce, nebylo to nutné... tím ale neříkám že to bude fungovat všem
- úplně na pravé straně to trochu míň svítí
Vyhřátý černý plast a rozsypaný plast držící žárovku
Rozdrolený plast okolo žárovky
Demontáž sklíčka a zrcadla
Test červeného pásku
Nalepení LED pásku
Použití smršťovačky tam, kde může hrozit prodření
Uřezaná objímka pro lepší dostupnost kontaktů
Výsledek
Časová náročnost:
cca 1hod
Cena:
cca 200kč