Kappa 2,4 JTD - amatérská oprava opotřebeného řazení.

Návody na opravy a individuální úpravy.
Vkládejte POUZE hotové návody.
Pravidla fóra
V této sekci budou uváděny pouze návody na individuální úpravy nebo opravy aut. Nesmí se zakládat témata s dotazy typu "potřebuju poradit s....". V názvu tématu uveďte na jaký model, motor je oprava (úprava) určena. Snažte se svůj popis doplnit co nejvíce informacemi a nejlépe i fotodokumentací.
Příspěvky v tomto fóru podléhají před zobrazením schvalováním. Za každou radu a tip na opravu a úpravu předem děkujeme. Pomáháte sami sobě :)

Upozornění: V moment odeslání se stává návod majetkem lanciaklubu a není dovoleno ho bez souhlasu vedení LK dále publikovat. Neplatí pro publikování návodů osobou, který ho vytvořila.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Tomáš 572
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Bydliště: Kolín

Kappa 2,4 JTD - amatérská oprava opotřebeného řazení.

#1 Příspěvek od Tomáš 572 »

Když jsem si Kappu pořídil, řazení nebylo nijak přesné ani výrazně snadné. Myslel jsem nejdřív, že je to daň za její věk. Potom mi to jeden mechanik rozdělal a zjistil, že pouzdro z umělé hmoty, které eliminuje vůli na vodorovné tyčce, která jde z řadicí páky do jakéhosi třmenu ze silného plechu a přes další třmen a dva šrouby pohybuje řadícím mechanismem (pouzdro je vidět u řadící páky vpravo od pružiny na obr. 12) je nahrazeno nějakou bužírkou.
Nasadil originální pouzdro a řazení šlo jako po másle. Ujel jsem 800 km a seznam zařaditelných rychlostí měl najednou jenom dvě položky. Trojku a čtyřku. Kappa 2,4 JTD se sice na trojku rozjede, na čtyřku nějakou rychlost vyvine, ale není to ono. Spotřeba je jako u tanku a zpátečku nahrazovat silou paží mé ženy a tchána taky nejde věčně.
Zdálo se mi, že začínám ztrácet svou příslovečně dobrou náladu. Vrátil jsem se tedy do dílny a neodpustil si několik uštěpačných poznámek na mechanikovu odbornost.
Odkryli jsme mechanismus řazení a nevěřili svým očím. Zmíněná vodorovná tyč zasahovala do třmenu jenom špičičkou a měla obrovskou vůli, protože zmíněné pouzdro neexistovalo. Bylo rozlomené dole pod řazením.
Pro správnou funkci řazení je prý důležité, aby kovový váleček uložený v umělohmotném tunelu byl pevně usazen a zajištěn „segrovkou“ (nevím, jak se ta pojistka jmenuje česky), (obr. 02). Z pravé strany je na váleček přišroubován druhý plechový třmen (šipka č. 3 na obr. 02).
Onen váleček byl i se „segrovkou“ a oběma třmeny vysunut vpravo asi do jedné třetiny tunelu. Během vysunování se pouzdro na tyčce od řadicí páky rozlomilo o hranu třmenu a vypadlo. Segrovka si vyhlodala v tunelu cestičku, čímž neplnila svou funkci.
Mechanik vyměnil pouzdro a poradil mi, abych čas od času, nejlépe po každé jízdě vzal šroubovák a přes šroub (šipka č. 3 na obr. 02) zasunul váleček zpět na své místo. Další možností je výměna celého mechanismu, možná i s řadicí pákou. Pak přišel na to, že by se váleček mohl na straně segrovky vyvrtat, vyříznout závit a zajistit šroubkem s velkou podložkou. Mezera mezi koncem válečku a segrovkou by prý až tak nevadila.
Asi týden jsem denně kvedlal šroubovákem v řazení, až mě to přestalo bavit. Dílna, kam zatím jezdím, je daleko, takže jsem raději začal přemýšlet a přišel na prozatímní řešení.
Doma mi z motoru mé někdejší Škody Octavie Super z roku 1963 zbyly nějaké ventilové pružiny. Vzal jsem jednu z nich (obr. 03) a přemýšlel co dál.
Zakoupil jsem plech ohnutý do pravého úhlu, takzvaný vingl a upravil jej tak, aby šel zavěsit zevnitř na středový tunel mezi předními sedadly (obr. 04). O ten se bude pružina opírat.
Aby pevně seděla v žádoucí poloze, musel jsem jí na vinglu nějak zajistit. Ze staré lyžařské hůlky jsem uřízl kus duralové trubky, který měl stejný vnější průměr jako pružina. Do ní zašrouboval šroub z nějaké tchánovy hmoždinky, který měl strmě stoupající závit a šla na něj nasadit pružina tak, aby měla co nejmenší stranovou vůli (obr. 05). Šroub jsem seřízl na délku asi jedné třetiny délky pružiny.
Délku trubky jsem zvolil takovou, aby po nasazení na šroub (šipka 2 na obr. 01) byla pružina jenom velmi mírně stlačena a zafixoval ji nerezovým drátem do kola o síle 2 mm. Tím vznikla základna pro usazení pružiny (obr. 06)
Na šroub jsem ještě navlékl podložku a posadil na ni pružinu, jak je znázorněno na obrázku číslo 07.
V plechu jsem vyvrtal díru na zasazení trubky a zbrousil na sílu plechu. Celé lože pro pružinu zajištěné drátem od kola je na obrázcích číslo 08 a 09.
Potom jsem nasadil podložku a pružinu – obrázek č. 10 a 11.
Celé jsem to nasadil na šroub na tom vylézajícím válečku a ve stěně středového tunelu zajistil malým samořezným vrutem – obrázek č. 12.
Drží to už měsíc (auto vyjíždí denně). Když se dívám na řazení jednotlivých rychlostních stupňů, pozoruji, že pružina pracuje. Dojde-li přesto při zařazení nějaké rychlosti k povysunutí válečku, pružina jej vlivem vibrací při jízdě zasune zpět. Při řazení však „pracuje“ i stěna středového tunelu, o kterou je plech opřen, takže přemýšlím, zda by nebylo dobré pod plech s pružinou zasunout ještě nějaký další, větší a silnější plech, který by lépe rozložil sílu pružiny.
Vím. Oprava je to veskrze amatérská, ale byla za pár haléřů a zatím stoprocentně funguje.
Přílohy
Obr. 02 Mechanismus řazení ze zadu.JPG
Obr. 03 Ventilová pružina.JPG
Obr. 03 Ventilová pružina.JPG (26.78 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 04 Upravený úhlový plech.JPG
Obr. 04 Upravený úhlový plech.JPG (23.77 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 05 Lyž. hůlka se zavrtaným šroubem z hmoždinky.JPG
Obr. 05 Lyž. hůlka se zavrtaným šroubem z hmoždinky.JPG (23.44 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 06 Základna pro nasazení pružiny.JPG
Obr. 06 Základna pro nasazení pružiny.JPG (26.99 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 07 Nasazená pružina.JPG
Obr. 07 Nasazená pružina.JPG (28.63 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 08 Ukotvení v plechu,směr od  řadící páky.JPG
Obr. 09 Ukotvení v plechu, směr k řadící páce.JPG
Obr. 10 Nasazená podložka pod pružinu.JPG
Obr. 11 Celá sestava pružiny.JPG
Obr. 11 Celá sestava pružiny.JPG (25.87 KiB) Zobrazeno 4179 x
Obr. 12 Nasazení na řadící mechanismus.JPG
Naposledy upravil(a) Tomáš 572 dne sob bře 19, 2011 20:56, celkem upraveno 2 x.
Tomáš 572

Uživatelský avatar
Karel 6
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 4574
Registrován: pát lis 25, 2005 11:15
Bydliště: Soběslav tel:608853577

Re: Kappa 2,4 JTD - amatérská oprava opotřebeného řazení.

#2 Příspěvek od Karel 6 »

Celý plastový mechanismus řazení jde koupit Cena je ca.400-700kč podle prodejce.
Lancia Delta HPE 1.9 JTD 6q
Lancia Delta 1.6 HF 16v
Lancia Delta HF Integrale 16V v přípravě
Lancia Stratos replika v přípravě

Uživatelský avatar
Tomáš 572
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Bydliště: Kolín

Re: Kappa 2,4 JTD - amatérská oprava opotřebeného řazení.

#3 Příspěvek od Tomáš 572 »

Zapomněl jsem do příspěvku zamontovat obrázek č. 01. Upravil jsem to a po schválení už snad bude návod kompletní. :)
Tomáš 572

Uživatelský avatar
Tomáš 572
Příspěvky: 32
Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Bydliště: Kolín

Re: Kappa 2,4 JTD - amatérská oprava opotřebeného řazení.

#4 Příspěvek od Tomáš 572 »

Pro Karla 6. Je to možné. Nepátral jsem po tom. Nevím však, jak je narušená ta osa. S kovovými převody by to asi bylo dražší. Každopádně díky za tip.
Tomáš 572

Odpovědět