Lybra - motor občas zhasne za jízdy a nejde nastartovat

Vše, co se týká čidel, kabelů, baterky a veškeré elektroinstalace...
Odpovědět
Zpráva
Autor
ghost07
Příspěvky: 1
Registrován: ned srp 06, 2023 14:44

Lybra - motor občas zhasne za jízdy a nejde nastartovat

#1 Příspěvek od ghost07 »

Zdravím, občas se stane, že mi za jízdy z ničeho nic chcípne motor a po zastavení pak nějakou dobu nejde nastartovat.

Auto: Lancia Lybra 1.6
Palivo: Benzín + LPG

To chcípnutí motoru se projevuje tak, že se rozsvítí červená kontrolka motoru a přidávání plynu nemá žádný efekt, auto postupně zpomaluje až úplně zastaví, případně po vyřazení klesnou otáčky na nulu.
Někdy se stane, že když podřadím, aby to rozjeté auto roztočilo motor na větší otáčky, tak červená kontrolka zhasne a motor zase naskočí, ale většinou ne.
Po zastavení pak právě nejde nastartovat, a musím třeba 10 - 15 minut počkat, a pak z ničeho nic zase nastartovat jde.
Voda nevaří, podle ručičky nemá víc než 90°C.

Někdy se to stane, když je jen nastartovaný na volnoběhu a stojím na místě. Tak taky občas chcípne a nejde nějakou dobu nastartovat.
Pár krát se stalo, že takle nešlo nastartovat dokonce pár dní, naštěsí bylo auto zaparkovaný buď doma nebo v práci.

A ještě jedna věc, která nevím jestli s tím má něco společného: Myslím že to má adaptaci, aby to jelo na bohatou nebo chudou směs, protože po nastartování studeného motoru se cca minutu celé auto klepe, jako kdyby motor jel na 3 nebo 2 válce a má nízké otáčky. Pak se to vzpamatuje a motor začne točit normálně.

Měnil jsem čidlo otáček motoru (polohy klikové hřídele), kabely ke svíčkám, a blok zapalovacích cívek.
Svíčky vypadají dobře - nejsou od oleje ani černé, spíš takové do oranžova.

Chyby uložené v ECU:

P0351 - Ignition Coil (2) - Low Signal
- Ignition Coil A / 1 Primary/Secondary Circuit malfunction

P0352 - Ignition Coil (3) - Low Signal
- Ignition Coil B / 2 Primary/Secondary Circuit malfunction

To by nasvědčovalo na vadný blok zapalovacích cívek, ale ten je vyměněný, a stejný problém je pořád přítomný.
Tak mě napadá, jestli je řídící jednotka vůbec schopná rozeznat poruchu zapalovací cívky od ostatních věcí, které mohou způsobit, že se směs nezapálí (kabely, svíčky, vstřiky, ucpaný výfuk nebo sání...).
K tomu bloku cívek vedou jen 3 vodiče, takže jeden bude nejspíš signál pro první skupinu cívek (1. a 4. válec), druhý pro druhou skupinu (2. a 3. válec) a třetí asi zem? Nenapadá mě, jak by tam mohla být řešená zpětná vazba, aby Řj poznala, že nefunguje zrovna cívka.

Po prohledání internetu s podobným problémem, se ještě často doporučuje vyměnit snímač polohy vačkového hřídele. Koukal jsem, že ten senzor v eshopech pro tohle auto existuje, ale nemůžu ho nikde na motou najít - abych měl představu jak složitá by byla jeho výmena. Kde by se měl vyskytovat? Zkoušel jsem najít nějaký servisní manuál - abych si to našel sám, ale jediný co jsem našel, bylo "DTE Manuale Tecnico D'officina Lancia Lybra" ISO, ale to mi nějak nejde nainstalovat - instalace se spustí, zkopíruje to nějaké instalační soubory do složky v C:\ a pak se už nic neděje. (kdyby někdo věděl jak nainstalovat tenhle manuál, tak by mi to taky pomohlo)

Další možnost je, že by to mohla dělat řídící jednotka LPG. Zkoušel jsem vytáhnout pojistku téhle Řj a jezdit nějakou dobu jen na benzín, ale stejně to občas chcípalo.
Jinak to chcípalo když už byl motor zahřátý a přepnutý na LPG, takže bychom mohli asi vyloučit že jsou vadné vstřiky? Navíc by jich muselo být vadných víc, protože na 3 i na 2 válce ten motor pořád tak nějak funguje (zkoušel jsem odpojit kabel od svíčky a nastartovat).
Na druhou stranu, při instalaci plynu se přeruší vodiče od ŘJ motoru ke vstřikům a vedou se přes ŘJ plynu, aby mohla ty benzínové vstřiky odpojovat, že?
Je otázkou jak je to odpojování řešené:
- relé nebo tranzistory?
(který tranzistor vodí, i když nemá přivedené napětí na bázi/gate - po odpojení pojistky ŘJ? nějaký FET?)
- odpojí to signály pro jednotlivé vstřiky, nebo jejich společnou zem?
Takže potenciálně by to mohl dělat studeňák v ŘJ plynu.

Ale než bych začal řešit ŘJ plynu, tak mi příjde jednodušší zkusit vyměnit ten snímač polohy vačkové hřídele, pokud to tenhle motor vůbec má.
Kdyby měl někdo obrázek nebo fotku, kde mám ten senzor hledat, tak by mi to pomohlo.

OT: Jak složité je vyměnit řídící jednotku air-bagu? Ta je někde ve volantu? Po tom, co jsem trochu praštil rukou do motoru (ani ne moc silně) když zase nechtěl startovat, se rozsvítila kontrolka airbagu. Byly tam 2 chyby, jedna s napájecím napětím (nějak "power supply", kód 100), která šla smazat, a pak 01 - Control unit fault (kód 67), která smazat nejde. Ono když bych to měl dát do servisu kvůli air bagům, tak se mi už asi vyplatí víc koupit jiné auto, a pak by nemělo ani moc smysl řešit to chcípání motoru. A s rozsvícenou kontrolkou air bagu to asi neprojde technickou, že?

Odpovědět