Tak teď to řešení - první asi nákres, pak popis.
- ve světle jsou dvě řady LED - jedna pro obrysové světlo a jedna pro směrovku (tu teď neřeším)
- takhle vypadá LED segment obrysového a zároveň brzdového světla
- když se na světlo podíváte, jsou vidět plíšky - na obrázku jsou znázorněny šedě
- plíšky jsou po bocích světla a na diody je vidět jen když je tam mezera
- zapojení je takto... světlo je rozděleno na 3 segmenty, které mají zvlášť mínusy
- mínus je pravděpodobně spínaný
- plus všech segmentů je propojeno s plusem na konektoru a nevypíná se, takže ve světle jde naměřit plus i když je auto vypnuté
- zapnutí světel znamená, že se aktivuje plošný spoj a "zapne" mínus - tím začne světlo svítit
- u mě je chyba na jednom z mínusů, takže nefunguje segment S1
- první jsem řešil jestli to není špatným kontaktem mezi diodami, ale jsou tam vždy tři, takže i kdyby jedna odešla, tak světlo funguje dál, stejně tak nejde o problém v konektoru
- mínusy jsou dohdomady 3 a jsou rozdělené (možná kvůli výkonu)
Finální řešení (doufám
)je mínus segmentu S1 sepnout přes PNP tranzistor 2SA 1837 (Toshiba) proti mínusu na konektoru do světla (tam si můžu mínus v klidu vzít). To, kdy má tranzistor sepnout (plus kolik má pustit) řídím podle "zdravého" segmentu S2, kterému nepatrně uberu proud, abych mohl otevírat tranzistor.
K tomuto jsem došel po následujících marných pokusech:
- prohřátí kontaktů a eliminace studeného spoje = nepovedlo se
- připojení mínusu přímo na mínus u konektoru = nepovedlo se, daný segment svítil stále i s vypnutým autem
- připojení mínusu od segmentu S1 na mínus od segmentu S2 = fungovalo, ale světlo svítilo asi 20% méně
- zvažoval jsem místo tranzistoru relé, ale vzhledem k tomu, že obvod je spínaný a také ke spotřebě relé jsem to zavrhnul
Proč dané řešení:
- vzhledem k zapojení jsem potřeboval PNP tranzistor
- potřeboval jsem něco, co vydrží výkon okolo 3W (při brzdění - tedy intenzivnější svícení LED)
- sice jsem hledal něco s malým úbytkem napětí, ale nevyznám se v tranzistorech tak moc, takže jsem chtěl nějak začít
- navíc pokud tam je úbytek 0,6V na tranzistoru tak je to 0,2V na každou diodu v sérii, což mi nepřišlo jako fatal
- na zvolený odpor 820R na bázi jsem došel prakticky - potenciometrem - vzal jsem POT 33K a točil s ním tak dlouho, dokud segment nesvítil stejně jako ostatní segmenty - z toho mi vyšel odpor kolem 1K, abych měl jistotu, tak jsem dal menší - tedy 820R
- ze segmentu S2 díky odporu odebírám proud asi 0,015A - tedy 15mA, což segment nijak nezatěžuje
- brzdové světlo funguje normálně (měl jsem zprvu obavu, zda nebudu muset ladit proud na bázi i kvůli brzdě, ale pravděpodobně díky spínanému mínusu u zdravého segmentu to nebylo potřeba)
*** poděkování za správné nasměrování v řešení patří... asi víte komu
***
Cena řešení je asi 15 Kč. Pracnost se vším všudy je tak hodina až dvě.