Ventilátor topení Kappa

Návody na opravy a individuální úpravy.
Vkládejte POUZE hotové návody.
Pravidla fóra
V této sekci budou uváděny pouze návody na individuální úpravy nebo opravy aut. Nesmí se zakládat témata s dotazy typu "potřebuju poradit s....". V názvu tématu uveďte na jaký model, motor je oprava (úprava) určena. Snažte se svůj popis doplnit co nejvíce informacemi a nejlépe i fotodokumentací.
Příspěvky v tomto fóru podléhají před zobrazením schvalováním. Za každou radu a tip na opravu a úpravu předem děkujeme. Pomáháte sami sobě :)

Upozornění: V moment odeslání se stává návod majetkem lanciaklubu a není dovoleno ho bez souhlasu vedení LK dále publikovat. Neplatí pro publikování návodů osobou, který ho vytvořila.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Jiří 213

Ventilátor topení Kappa

#1 Příspěvek od Jiří 213 »

Trochu sem se pozapoměl ikdyž sem to slíbil, ale alespoň to mám odzkoušené delší praxí :) Takže trošku se rozpovídám. Koupil sem Kappu a prodávající mi tvrdil, že nefunguje ventilátor, že běží pouze přes dodělaný spínač a to naplno. Závada je prej jasná vadný regulátor otáček, který se dá levně koupit kdekoli ve FIATU. Našel sem teda ventilátor a k němu přidělanej drát, kterej ho pouštěl naplno přes dodělanej vypínač, tak sem to všechno zrušil a zjistil sem že k tomu motorku jdou ( jak to bývá ) dva dráty. Ovšem z auta vedl originál konektror s 5ti dráty a ten byl úplně nezapojenej. Tak sem si myslel, že tam chybí ten regulátor jako mezikus mezi konektorem a motorem. No ve Fiatu sem ze sebe udělal blbce, že to tam určitě patří a tak, ale oni ho nikde v katalogu neměli. No a pak mi teprve došlo,že ten regulátor je součástí toho motoru. Proto je ten motor takovej specifickej a chtěj za něj takový prachy. Řekl sem si, že to teda ne, že si radši nechám vrtat koleno a vzal sem osciloskop abych zjistil co z toho auta leze. No a tam sem vysledoval, že z auta leze krásný PWM tedy pulzně šířková modulace, kterou lze přímo řídit otáčení větráku. Takže sem dobastlil nějaký dva tranzistory a ventilátor se vesele otáčel. Mělo to dvě mouchy zaprvé ventilátor přitom hrozně pískal a zadruhý stejně nějak nefoukal. Takže větrák sem vyndal abych ho prozkoumal a tam sem našel tohle:
Obrázek
Je to klasickej BOSCHáckej motorek větráku, kterej má kdejaký auto tenhle byl ze Saabu. Pak sem teprve zjistil,že má vrtulky ohnutý na druhou stranu, takže foukat to moc nebude. Pak mi známej přines větrák z nějakýho jinýho auta, kterej je naprosto stejnej jen má vrtulky správně. (myslím Peugeot 605 nebo 405). Jak řikám může bejt jakejkoli jen musí mít vrtulky na správnou stranu. Zbejvalo tedy odstranit pískání. Pak sem požádal Mikyho 201 a on mi poslal svůj vypálenej ventilátor, abych prozkoumal cože tam maj za zázrak. No bylo to tam zalitý a podtim velkej integráč. Řekl sem si to bude složitější. Tak sem znova vytáh osciloskop a zjistil sem, že to maká na 2khz a proto je to tak hnusně slyšet. Vymyslel sem teda jednoduchej obvod ikdyž s procesorem a bylo to. Ta elektronika mi celkem šla horší to bylo s tou mechanickou konstrukcí. Tady je pohled na vršek původního ventilátoru s odříznutou destičkou regulátoru co mi poslal Miky.
Obrázek
Vyndal sem z toho rotor a celý tohle sem použil jako objímku, pro uchycení motoru. Tady už je celkovej pohled na ten můj bastl.
Obrázek
Nevím jestli je to dost zřejmý. Prostě ten původní je odvrtanej a vypilovanej tak, aby šel nastričit na tělo toho "novýho" motorku. Z boku je to pak provrtaný a zajištěný šroubkem. Aby se to tam celý vešlo musel sem do víčka udělat jen tuto díru, která úplně stačila aby to tam sedlo.
Obrázek
Schéma toho jednoduchýho obvodu je pak tady.
Obrázek
Procesor sem zvolil malej osminožičkovej AVR ATtiny15 aby nezabral moc místa. Je tam vlasně je kvůli tomu aby to nepískalo, ale jde to i bez něj. Celý sem to ubastlil asi za hoďku na univerzálnim plošňáku. Pouze program do procesoru mi trval trochu dýl, ale nakonec se povedlo. Ten pak třeba pošlu mailem. Nebo ho někde na netu vystavim. Ještě k tomu zapojení. V konektoru jsou dva tlustý dráty ( červenej, černej ) tam jeto asi jasný + a -. Pak je tam slabá červená, ten sem nezapojil, protože neni potřeba. Slabá šedá je ten vlastní impuls z řídící jednotky klima který řídí otáčení. Slabá zelená je u originál ventilátoru spojena s černým tedy uzemněna ( význam sem nepochopil ). Jako výkonový tranzistor sem použil jeden z původních čtyř, které byly originál ventilátoru. Navíc sem koupil jen diodu BYV29 z GM v Praze ostaní sem měl doma. Myslím si, že líp to popsat asi neumim takže tady jsou ještě dva obrázky.
Obrázek
Obrázek
Závěrem se omlouvám, že je to takovej bastl, ale bylo to narychlo, víte že bez větráku se jezdit nedá a taky mi to ušetřilo hodně peněz. Můžu Vás ujistit, že ventilátor chodí při všech režimech klimatizace jak má a neměl sem s ním jediný problém. Jestli to někdo někdy budete chtít dělat tak neváhejte a napište s čímkoli co sem zde zapoměl napsat poradím, díky a Lanciím zdar.

Uživatelský avatar
Harous 239
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 8395
Registrován: pát bře 31, 2006 09:28
Bydliště: Kolín

#2 Příspěvek od Harous 239 »

Ten stabilizator na tom schematu je 7805? Neni to tam moc citelny. Ale asi to bude 7805, co jinyho by tam bylo. :wink:
A jeste se zeptam trochu blbe - nejak nerozumim tomu, ze si mel obracene ty vrtulky. Jako ze se motor tocil na druhou stranu? Neslo to resit jen prepolovanim toho motoru?
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

Jiří 213

#3 Příspěvek od Jiří 213 »

Ten stabilizátor je opravdu 7805, ale spíš 78L05, ten úplně stačí. K tomu otáčení. Motor jde samozřejmě přepólovat aby se točil obráceně, ale výdech z tý skříně ventilátoru je přesně na druhou stranu, takže to moc nefouká.

Odpovědět