Informace o olejích.

Návody na opravy a individuální úpravy.
Vkládejte POUZE hotové návody.
Pravidla fóra
V této sekci budou uváděny pouze návody na individuální úpravy nebo opravy aut. Nesmí se zakládat témata s dotazy typu "potřebuju poradit s....". V názvu tématu uveďte na jaký model, motor je oprava (úprava) určena. Snažte se svůj popis doplnit co nejvíce informacemi a nejlépe i fotodokumentací.
Příspěvky v tomto fóru podléhají před zobrazením schvalováním. Za každou radu a tip na opravu a úpravu předem děkujeme. Pomáháte sami sobě :)

Upozornění: V moment odeslání se stává návod majetkem lanciaklubu a není dovoleno ho bez souhlasu vedení LK dále publikovat. Neplatí pro publikování návodů osobou, který ho vytvořila.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Dresik 28
Administrator
Administrator
Příspěvky: 9943
Registrován: pát kvě 13, 2005 12:03
Bydliště: Praha-východ

Informace o olejích.

#1 Příspěvek od Dresik 28 »

Aschánek dodal tento popis olejů.

Třídy olejů podle API
Rozdělení motorových olejů do motorových vozidel do výkonnostních tříd podle americké normy API (American Petroleum Institute).
První písmeno označuje určení oleje:
S pro benzinové motory,
C pro dieselové motory.
Druhé písmeno označuje úroveň kvality v řadě od nejnižší.
Nejnovější zavedené kategorie jsou SM z listopadu 2004 a CI-4 ze září 2002.

Třídy olejů podle ACEA
Evropská organizace ACEA (Association des Constructeurs Européens d' Automobiles) je od 1.1.1996 následnou organizací k dřívější CCMC. Definuje kvalitu motorových olejů s přihlédnutím na evropské požadavky.
Kombinace písmena a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci:
A1 až A5 - benzinové motory,
B1 až B5 - dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel,
E1 až E7 - dieselové motory těžkých užitkových vozidel,
C1 až C3 - zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry.
Číslo za pomlčkou (např. 02) určuje letopočet uvedení kategorie do praxe.

Viskozita oleje
Viskozita vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Podle klasifikace SAE se označuje kódem (např. 5W-40), kde první část označuje zimní třídu (5W) a druhá část letní třídu (40). Možnosti označení jsou: zimní - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W; letní - 20, 30, 40, 50, 60. Příklad označení oleje 5W-40: Tento olej je v zimě použitelný až do cca -30°C, a v létě až přes +35°C venkovní teploty.

Firemní normy výrobců vozidel
Různí výrobci motorových vozidel požadují od motorových olejů splnění dodatečných požadavků, které uvádějí ve svých firemních normách. Mercedes-Benz: např. MB 228.1, 228.3 a 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel, MB 229.1, 229.3 a 229.5 pro benzinové a dieselové motory osobních vozidel. Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, 501.01 pro benzinové a atmosférické benzinové motory, 505.00 pro dieselové přeplňované motory, 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování "čerpadlo-tryska" a 502.00 pro benzinové motory se zvýšenou výkonností. VW 503.00/506.00/506.01 platí pro benzinové motory, dieselové motory vstřikovacího systému "čerpadlo-tryska" a rovněž pro prodloužené intervaly výměny motorového oleje (WIV) od modelového roku 2000. Pro dieselové systémy "čerpadlo-tryska" s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV) je možno od modelů výroby 5/2001 použít VW 506.01.

Minerální motorové oleje
Standardně se motorové oleje vyrábějí z minerálních olejů. Tyto oleje jsou ale díky stoupajícím požadavkům, jako jsou prodloužené intervaly výměny oleje, vysoké výkony motorů a požadavky na lehkoběžné vlastnosti, ve svém použití omezeny. Typické viskozity: 10W-40, 15W-40, 20W-50.

Hydrokrakové motorové oleje
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinérii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Tyto oleje obsahují i malé množství syntetických olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Polo syntetické motorové oleje
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.

Plně syntetické motorové oleje
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzinových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standardy kvality předepsané API, ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické viskozity jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.

Motorové oleje pro diesely
V současnosti nejvyšší požadavky na dieselové motory osobních vozidel a na přeplňované dieselmotory turbodmychadly popisují předpisy ACEA B3, příp. B4 a firemní norma VW 505.00. Oleje jsou optimální pro použití v atmosféricky plněných dieselových motorech i turbodmychadlem přeplňovaných dieselmotorech s i bez chlazení stlačeného vzduchu. Tyto požadavky splňují pouze vysoce jakostní motorové oleje.

Emisní norma EURO 4
Od 1.1.2005 začala platit evropská směrnice na snížení emisí EURO 4. Směrnice určuje snížení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% současného stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale je nutné v oblasti minerálních olejů vyvinout nové mazací látky odpovídající náročným požadavkům stanovených normou. Firmě Liqui Moly se podařilo vyvinout pro normu Euro 4 nový motorový olej, který byl označen obchodním jménem "TOP TEC 4100" SAE 5W-40. Výrobce automobilů Daimler Chrysler nastavil svou firemní normou 229.31 pro tato dieselová vozidla vybavená filtrem pevných částic první měřítko, a předepsal tím nutné požadavky na vhodné mazací látky umožňující snížení emisí.

Lehkoběžné motorové oleje
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Celoroční motorové oleje
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.

Lehkoběžný motorový olej s MoS2
MoS2 (molybdendisulfid) vytváří na dotykových kluzných plochách v motoru vysoce zatížitelný mazací film. Dané lehkoběžné vlastnosti oleje zaručují lehčí běh motoru, zmenšují opotřebení motoru a snižují možnost provozních poruch. Vědecké pokusy dokázaly: snížení spotřeby oleje a pohonných hmot a zřetelně nižší opotřebení v motoru. Firma Liqui Moly nabízí lehkoběžný prostředek s MoS2 ve výrobcích: jako přísadu do motorového oleje - Ochrana před opotřebením (Oil Additiv), nebo jako hotový motorový olej - MoS2 Leichtlauf 10W-40.
Lancia Delta HF Integrale 8v
Lancia Beta 1300
Alfa Romeo 75 1600 carb
Alfa Romeo MiTo 1.4TB QV
Iveco Daily bus
Iveco Daily I odtahový speciál
ITALMOTORI

Odpovědět