Zpožďovač osvětlení

Návody na opravy a individuální úpravy.
Vkládejte POUZE hotové návody.
Pravidla fóra
V této sekci budou uváděny pouze návody na individuální úpravy nebo opravy aut. Nesmí se zakládat témata s dotazy typu "potřebuju poradit s....". V názvu tématu uveďte na jaký model, motor je oprava (úprava) určena. Snažte se svůj popis doplnit co nejvíce informacemi a nejlépe i fotodokumentací.
Příspěvky v tomto fóru podléhají před zobrazením schvalováním. Za každou radu a tip na opravu a úpravu předem děkujeme. Pomáháte sami sobě :)

Upozornění: V moment odeslání se stává návod majetkem lanciaklubu a není dovoleno ho bez souhlasu vedení LK dále publikovat. Neplatí pro publikování návodů osobou, který ho vytvořila.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Tomáš 105
Příspěvky: 1553
Registrován: stř zář 13, 2006 17:01
Bydliště: Lanškrounsko
Kontaktovat uživatele:

Zpožďovač osvětlení

#1 Příspěvek od Tomáš 105 »

Primitivní zapojení pro prodloužení svitu stropní lampičky, dvoustupňový tranzistorový spínač. Konstanta C1, R3 určuje přibližně dobu zpoždění, jak při rozsvěcení, tak při zhasínání. Při zhasínání jde časovou prodlevu ovlivnit ještě změnou odporu rezistoru R2, ale zde záleží spíš na proudovém odběru do báze tranzistoru T1. Rezistor R1 slouží jako zátěž dveřního kontaktu, říká se, že určitý malý proud má samočistíte schopnosti. Kdoví...
Součástky vyhoví obyčejné, s tím, že tranzistor T2 musí být dimenzovaný na proud zátěže, vhodný je typ BD137 nebo BD139. Já použil neznámý tranzistor NPN se zesílením 150 vyrubaný kdysi z jakési desky. Zátěž jsem zapojil nadvakrát, dvě běžné bílé LED jsou připojeny trvale do kolektoru koncového tranzistoru, dva čipy Luxeon se připojují spínačem se střední polohou, buď taky ke kolektoru koncového tranzistoru, nebo přímo k zemi. V prostřední poloze jsou čipy odpojeny.
Jako zdroj světla může zůstat samozřejmě původní žárovka, já jsem si koupil Luxeony spíš proto, že jsem byl zvědavý jak svítí. Jsou dost drahé (125Kč kus) a měly by se chladit. Použil jsem tříwattové čipy s dovoleným proudem 700mA, ale nastavil jsem proud předřadnými rezistory asi na 350mA. I tak svítí dost a taky se dost hřejí, ale lampička stejně svítí v autě jen po omezenou dobu, tak doufám, že se čipy neodporoučejí do elektronického ráje.
Celé zapojení jsem sletoval na malém tišťáčku přímo v lampičce, k vestavbě mne inspiroval ulomený původní spínač, stejně bych musel lampičku spravovat. Uznávám, že je toto zapojení poněkud samoúčelné, zajímavější bude až podobné bude fungovat pro podsvětlení spínací skříňky, tam s patřičnou úpravou RC členů, tak aby se bílá LED rozsvítila rychle a dohasínala po delší dobu. Třeba někdy příště.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Tomáš 105 dne čtv bře 05, 2009 13:35, celkem upraveno 2 x.
Fiat Palio 178BX - Made in Brazil

Uživatelský avatar
Pepazdepa 408
Příspěvky: 3795
Registrován: úte zář 16, 2008 17:36
Bydliště: Velvary
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Pepazdepa 408 »

Mám jenom pár připomínek k tomuhle "jednoduchýmu zapojení".
Proč máš v jedný větvi luxeonů proud 350 mA a v druhý 30 mA ? Aspoň teda podle těch součástek ve schématu? Nebylo by lepší to rozdělit rovnoměrně? Pak jenom takovou připomínku: typuju že ten odpor R6 musí hřát jako kráva a podle velikosti si typnu, že tam máš tak wattovej a to je asi málo...
A když už bych to v autě neměl tak jednoduchý a spolehlivý zapojení je u mně tohle:
Obrázek
To je původní zapojení a neni problém ho upravit i na ten přepínač. Ten tranzistor tam může bejt BD680, BDX34, BDX 54, TIP125,TIP126, TIP127 a spousta jinejch..., dioda 1N4001 až 4007, kondík 22u/ 35 až 50V.
Lancia Lybra SW 1,9JTD

Odpovědět