Stránka 1 z 1

Paměťový cyklovač stěračů LYBRA

Napsal: sob říj 18, 2008 18:45
od Pepazdepa 408
Paměťový cyklovač – úprava pro Lancii Lybra
UPOZORNĚNÍ : Pokud nemáte znalosti elektroniky, tak si tuhle úpravu nechte udělat od někoho, kdo je má.
ZA PŘÍPADNÉ ŠKODY SI RUČÍ KAŽDÝ SÁM!!!

Koupil jsem Lybru a u stěračů mi nevyhovovala funkce cyklovače (cykly cca 1 až 3s) – což je v podstatě na nic (když prší málo potřebujeme interval tak půl minuty i víc)
Na cyklovač jsem měl následující požadavky:

1)nesmí tam být žádný nastavovací prvek (potenciometr)
2)původní funkce páčky stěračů mimo polohy cyklovač musí zůstat zachovány
3)při zapnutí do polohy cyklovač musí stěrače ihned 1x setřít sklo
4)rychlost cyklů se bude regulovat plynule od asi 1s do 40-60s
5)zapojení realizovat s co nejmenším počtem připojovacích kabelů, nejlépe z jednoho kabelového svazku
6)neupravovat původní elektroniku stěračů

Tak jsem bádal na netu a objevil jsem paměťový cyklovač – AEV 2052
(2062), výrobek firmy AEV Kroměříž. Tenhle cyklovač ale nejde bez úprav do Lybry použít. Tak jsem k němu stvořil jednoduchý pomocný obvod.
Není to moc složité - všechno se to vejde na plošňák o málo větší než je půdorys relé AEV.-obr.1
Obrázek


Paměťový cyklovač AEV 2052(2062) se dá sehnat v autodílech cca za 200 – 300Kč (je to původně pro Feldu), pomocný obvod vyjde max. na 150Kč (nejdražší je na něm pomocné relé)

OVLÁDÁNÍ CYKLOVAČE:

Páčku stěračů zapneme do polohy cyklovač a vrátíme na nulu (stěrače jedenkrát setřou sklo).
Po dalším zapnutí do polohy cyklovač si cyklovač pamatuje čas mezi prvním a druhým zapnutím a pak pravidelně stírá v tomto intervalu.
Změnu intervalu provedeme tím, že páčku dáme do polohy nula a znovu zapneme kdy je potřeba – cyklovač si vždy pamatuje poslední zvolený interval.

V autě budeme všechno zapojovat na 3 kabely, které jdou od páčky stěračů od konektoru A
obr.2
Obrázek



MONTÁŽ DO VOZU:
Veškerou instalaci provádíme s vyndaným klíčkem zapalování !!!

1)odšroubujeme spodní kryt pod volantem (3 šrouby) a sundáme ho (nejdřív vlevo, pak dole, nakonec ho vyhákneme ze zámku zapalovacího klíčku)
2)odšroubujeme vrchní kryt pod volantem (2 šrouby - hezky schovaný) a sundáme ho taky
obr.3
Obrázek


3)odpojíme konektor A (zmáčknout packu uprostřed konektoru) - číslování je ze strany kabelů
4)odizolujeme původní pásku pod konektorem (nezničíme, půjde použít spátky)
5)z kabelu, který jde od svorky č. 7, oholíme cca 8mm izolace – KABEL NEPŘERUŠUJEME - a připájíme k němu 50cm černého kabelu(č.7) a řádně zaizolujeme
6)z kabelu, který jde od svorky č. 3, oholíme cca 8mm izolace – KABEL NEPŘERUŠUJEME - a připájíme k němu 50cm červeného kabelu(č.3) a řádně zaizolujeme
7)kabel, který jde od svorky č. 4 přerušíme a odizolujeme oba konce cca 1cm. Ke konci, který jde do konektoru připájíme 50cm modrého kabelu(č.4a), ke konci, který jde do do kabelového svazku připájíme 50cm zeleného kabelu(č.4b) a vše řádně zaizolujeme
Kabely nemusí být barevné – pak si vždy na každý konec napíšeme na samolepku číslo vývodu. Napojování by bylo lepší udělat zařezávacími konektory SCOTCHLOCK – pak by to bylo bez pájení - ale neměl jsem je po ruce…
obr.4
Obrázek

8) všechny čtyři kabely protáhneme vhodnou bužírkou (délka asi 30cm)
9) Kabely v bužírce svedeme dolů za palubku (podle kabelového svazku) a celý svazek v místech napojení zaizolujeme, navrch vrátíme spátky původní izolaci
obr.5
Obrázek

10) vrátíme spátky konektor A
11) pokud je potřeba tak kabely zkrátíme a připojíme do svorkovnice na cyklovači
12) ZVEDNEME STĚRAČE ZAPNEME KLÍČEK A VYZKOUŠÍME JESTLI VŠECHNO FUNGUJE TAK, JAK MÁ
13)krabičku cyklovače vhodně uchytíme (třeba ke kabelovému svazku, nebo oboustrannou páskou zezadu k palubce) místa je tam dost
14)vrátíme spátky vrchní kryt (na šroubovák dáme kousek modelíny, do ní píchneme šroub a pak ho přišroubujeme)
15)vrátíme spodní kryt a přišroubujeme
16)nastartujeme
17)jedeme a čekáme až začne pršet… :D

Pokud by měl někdo zájem tak kompletní dokumentaci + předlohu plošného spoje můžu poslat. Pro ty co si to nechtějí stavět sami můžu zaslat celý komplet i s pixlou 2052 (2062).
Jestli někdo bude mít zájem tak se mi ozvete na mail:
01pepazdepa(zav.)seznam.cz
Taky si myslím, že by to mohlo fungovat i do jiných typů než Lybra (asi by to bylo na jiných kabelech) ale nemám to vyzkoušený.
Pozor!!! Pokud máte v autě funkční dešťovej senzor, tak je pro Vás tahle úprava bezpředmětná (pokud nefunguje dešťák tak jí můžete použít).
Tak přeju hodně úspěchů s montáží a ať se Vám v dešti jezdí luxusně.

Napsal: úte lis 04, 2008 22:42
od Miroslav 421
Ahoj,
taky by se mi líbil do Y, ten pevnej interval mně deptá. Jakou úpravu jsi dělal? Předpokládám, že to přidaný relátko pro spínání "paměti".
Myslel jsem si, že bych ho dal místo originálního, ale ze schematu to vypadá, jako by byl nacpanej přímo v motorku. Je to tak? nebo kde vlastně je?
Dík předem za informace.
Mirek

Napsal: úte lis 04, 2008 22:44
od Miroslav 421
Jo, ještě jsem narazil na originální kaltalogovej list toho AEV 2062:
Obrázek

Napsal: čtv lis 06, 2008 09:20
od Pepazdepa 408
No nevim jak na Y, ale na Lybře je ta páčka stěračů zapojená trochu záhadně. Teď plácám z hlavy bo jsem v kolbenu a nemám tady zapojení. Na tom konektoru od páčky je 12V na pinu 3 v různejch polohách páčky, na pinu 4 je 12V v poloze cyklovač a trvalý pomalý chod, to relátko tam funguje asi jako logickej součin ( 12V je na pinech 3 i 4 pouze v poloze cyklovač ). Pokud má Y ten pin na cyklovač nezávisle tak tam žádný pomocný relátko není potřeba, ale nevim jak je to zapojený. Až dorazim domu tak ti to zapojení můžu poslat. Jo a to ofi zapojení 2062 mám taky, ale to prostě bez úprav do Lybry nacpat nejde.

Napsal: ned lis 16, 2008 21:49
od Miroslav 421
... obávám se, že ta Y to má zapojený stejně šíleně. Navíc, pokud se koukám na schema (bohužel s legendou v I), tak mi tam na rozdíl od téměř identického Punta chybí jeden drát :?:
Mirek - Tuleň