No a jak je chuť, jede se.
Sice to smrdí závislostí, ale pšššt.
Již jen několik dnů nás dělí od zahájení osmadvacátého ročníku Aviatické pouti, která se na pardubickém letišti uskuteční o víkendu 2. a 3. června. V této chvíli je již plně připraven letový program a organizátoři dolaďuji časovou posloupnost jednotlivých vystoupení. To je nejlepší chvíle nakouknout pod pokličku a poodhalit, na co se mohou návštěvníci Aviatické pouti 2018 těšit.
„I v letošním roce zachováváme osvědčenou a diváky oblíbenou koncepci se zakomponovanými velkoprostorovými scénami spojujícími letové a pozemní ukázky,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. „Skladbu jednotlivých letadel jsme volili s ohledem na rozpočet, ale pochopitelně jsme se snažili pozvat i nějaké novinky. Tou v letošním roce nejatraktivnější zajisté bude česká premiéra druhoválečného australského stíhacího stroje CAC CA-13 Boomerang.
Také ústřední motiv letošního vizuálu Aviatické pouti, v podobě štíhlého stříbrného letounu se zcela nezvyklým vzhledem a švýcarskými znaky, je svým způsobem novinkou. Jedná se o turbovrtulový stroj C-3605 působící ve švýcarském sdružení 46 Aviation, ze kterého je i žena pohybující se za letu po křídle historického dvouplošníku Boeing Stearman. Po delší přestávce se na pardubickém nebi představí také historický větroň v podobě akrobatického typu LF-107 Luňák z počátku padesátých let. Ten je zajímavý tím, že létá ve zbarvení československého vojenského letectva, které jej využívalo ke kondičnímu létání pilotů tehdy používaných nákladních kluzáků,“ vyzdvihuje zajímavé novinky Jan Rudzinskyj.
Chybět v programu nebudou pochopitelně takové stálice jakými jsou legendární Blériot, Spitfire LF Mk.XVIe, T-28 Trojan či skupina replik letadel z první světové války, dvouplošných Bückerů, nebo legendárních Trenerů, bez jejichž závěrečné početné skupiny si již program Aviatické pouti nelze představit. Sté výročí československého leteckého průmyslu připomenou stroje z dvacátých a třicátých let, jako jsou Avia B.H.1, Racek PB-6 či Be-60 Bestiola.
„V programu budou mít svou účast pochopitelně i vojáci, kteří představí základní typy používané v současnosti, a to jak na statické ukázce, tak na pardubickém nebi. Tradičně se bude prezentovat i pardubické Centrum leteckého výcviku, které mimo jiné v derniéře předvede osvědčený vrtulník Mi-2, jenž v letošním roce končí svou spolehlivou dlouholetou službu. Zajímavostí letošního programu bude i premiérové letové vystoupení pracovníků Vojenského technického ústavu s bezpilotními prostředky.
Další letošní novinkou se stane účast polských vojenských pilotů, kteří v letové ukázce představí vrtulník W-3RM Anakonda speciálně vybavený pro záchranné práce na moři a na statické ukázce pak vrtulník Mi-2. Chybět nebudou zástupci pozemního vojska Armády ČR s rozmanitou technikou, kterou si budou moci všichni zájemci dopodrobna prohlédnout,“ přibližuje vojenskou účast Ladislav Minařík z organizačního štábu Aviatické pouti.
„Zapomenout nelze ani na letadla s červenými býky na kapotách. Piloti z rakouského Salzburku si Aviatickou pouť velice oblíbili a letos opět přiletí v reprezentativním počtu. Ve skupině historických letadel bude slavný bombardér B-25 Mitchell, námořní F4U Corsair, dále T-28 Trojan a po malé přestávce zavítá do Pardubic i dvoutrupý Lockheed P-38 Lightning. Vedle samostatných ukázek se všechna tato letadla společně s dalšími historickými stroji představí ve velkoskupině zvané Balbo. Tu si v posledních létech na Aviatické pouti oblíbili nejen diváci, ale i samotní vystupující piloti.
V barvách známého výrobce nápojů létá i oblíbená česká akrobatická skupina Flying Bulls Aerobatic Team, létající na moderních akrobatických speciálech Xtreme XA42. Rudé býky na kapotě svého speciálu Extra 330SR má prvotřídní showpilot Martin Šonka, jehož vystoupení si jistě nenechá ujít žádný z návštěvníků Aviatické pouti,“ doplňuje informace o letovém programu Jan Rudzinskyj.
„Také letos se návštěvníci Aviatické pouti mohou těšit na ukázku velkoprostorových scén, kdy se spojí letové ukázky s pozemní rekonstrukcí bojů. Do pozemních ukázek se zapojí několik desítek příznivců vojenské historie, kteří se představí v dobových uniformách a s patřičnou výzbrojí. Také letos se ukázek zúčastní i členové zahraničních klubů a součástí scény opět bude i oblíbené závěrečné defilé všech zúčastněných před diváky,“ přibližuje divácky oblíbené velkoprostorové scény Milan Vinš z organizačního štábu Aviatické pouti.
„Tradičně očekáváme zájem diváků, protože nedílnou součástí Aviatické poutě bude i dětský den s řadou atrakcí a soutěžních aktivit zaměřených na nejmenší návštěvníky letiště. Nejplynulejší dopravu návštěvníků na letiště bezkonkurenčně zajistí železniční doprava, především takzvaný Letištní expres vypravovaný ze zastávky Pardubice-závodiště s cílovou zastávkou přímo v centru dění na letišti. V Letištním expresu je přeprava návštěvníků s platnou vstupenkou zajišťována zdarma. Také je možné využít zvláštní linky MHD. Železniční i autobusové spoje budou pochopitelně k dispozici i při odjezdu návštěvníků po skončení Aviatické pouti.
Pro parkování vozidel budou tradičně využity prostory u hlavní letištní brány, dále parkoviště v civilní části letiště a zejména plochy na uzavřené silnici 1/37.
Ve spolupráci s Policií ČR jsou také připravena dopravní opatření k zajištění plynulosti provozu. Přesto je třeba počítat s případným zdržením a čas příjezdu zvolit s dostatečným předstihem před začátkem akce. Času je dost, neboť letiště je po oba dny otevřeno již od osmi hodin,“ upřesňuje dopravní situaci Josef Hadinec z organizačního štábu Aviatické pouti.